דף הבית > בלוג > על נפלאותיו של תקן ISO 9001

על נפלאותיו של תקן ISO 9001

תקן ISO 9001 - המדריך למתחיל

לקבלת מידע טלפוני אודות תקן ISO 9001 – לחצו כאן או התקשרו ל- 03-9550222

החלטתם לגשת למכרז. בהתלהבות רבה מילאתם טפסים וקיבלתם את המסמך המכיל את התנאים. והפתעה, אחד מתנאי הסף הוא שהעסק שלכם צריכים להיות בעלי תקן ISO 9001 על מנת להיות כשירים לעמידה בתנאי המכרז.

מה זה בכלל תקן ISO 9001 אתם שואלים? קחו אוויר ונצא לדרך.

ISO 9001 הוא תקן בינלאומי שעוסק בניהול איכות בארגון. בשונה מתקן "רגיל" שניתן למוצר עצמו תקן זה מתייחס לתהליכי הניהול בארגון והאופן בו דרישות הלקוח מנוהלות לאורך כל תהליכי העבודה בארגון ועד לאספקת המוצר או השרות.

תקן ISO 9001 הנקרא גם תקן לניהול איכות הוא הנפוץ והמוכר ביותר מבין התקנים הניהוליים. הוא תקן גינרי שמתאים לכל סוגי הארגונים.

 

לא, אתם לא מיוחדים…

התקן מנוסח על ידי ארגון ה-ISO הבינלאומי, והוא זהה ואחיד עבור כלל הארגונים בעולם, ללא קשר לסוג הארגון או הענף בו הוא פועל. בכל הקשור לתקן, אין הבדל בין חברת הייטק בינלאומית לבין מוסך, שניהם יקבלו את אותו התקן.

 

מהו תקן ISO 9001?

תקן ISO 9001, מגדיר בצורה כללית ולפי פרקים תהליכים שאמורים להיות מוטמעים בארגון. הגוף המסמיך יבדוק שהתהליכים אכן מוטמעים ופועלים בארגון בצורה אפקטיבית. שימו לב, התקן עוסק במה צריך להיות ולא באיך. כל החלק של "איך" הוא בדיוק תחום עניינה והפרשנות של החברה שתלווה אתכם לקבלת התקן . יועץ מטעם נקסטפ יעזור לכם בתהליך יישום והטמעת התקן במתכונת שהכי תתאים לכם.

לדוגמא, התקן דורש שיהיה בארגון תהליך מסודר לניטור שביעות רצון לקוחות. כל ארגון יבחר בדרך שהכי מתאימה לו להטמיע נוהל שכזה – באמצעות סקר טלפוני, באמצעות SMS שישלח לאחר כל מתן שירות עם בקשת פידבק, באמצעות קבוצות מיקוד, ניתוח נתונים אודות לקוחות נוטשים ועוד. כאמור, כל ארגון יבחר את השיטה שמתאימה לו.

לקבלת מידע טלפוני אודות תקן ISO 9001 – לחצו כאן או התקשרו ל- 03-9550222

תקן וולונטרי

להבדיל מתקן של מוצר "רגיל" המחויב על פי דין לכל מוצר שנקבע כי הוא מחויב בתקן, התקן (ותקנים ניהוליים בכלל) הוא תקן וולונטרי, אשר ארגונים בוחרים או נדרשים להציג, למשל במקרים הבאים:

  • דרישת לקוח – למשל במסגרת מכרז או בחירה בין מספר ספקים בדרך אחרת
  • דרישת רגולציה (אך לא חובה בחוק)
  • קיימים ארגונים שעושים שימוש בתקן ככלי לשיפור ארגוני אמיתי, מתוך רצון לשפר תהליכים בארגון.
  • קיימים ארגונים שעושים שימוש בתקן לצורכי מיצוב ומיתוג שיווקי של העסק כבעל תקן של איכות.

 

לא זבנג וגמרנו

התהליך של קבלת תקן לניהול איכות הינו חד פעמי, אולם יש לקחת בחשבון שכל עוד רוצים לשמור על התקן, מחויבים בביצוע מבדקי מעקב שנתיים לאחר שתוסמכו ותקבלו תעודה, תעברו מבדק שנתי בו תידרשו להוכיח, כי השנה מערכת האיכות עובדת לפי הנהלים שהגדרתם. בכל שנה הרמה של המבדק עולה. במבדק הראשון תיבדק התשתית הראשונית שהוטמעה ובהמשך ירצו לראות שיפור וייעול של הטמעת התקן בארגון.

לאחר קבלת התקן, חשוב מאוד לתחזק ולשמר את התהליכים לאורך כל השנה, שכן הבדיקה היא רטרואקטיבית.

לקבלת מידע טלפוני אודות תקן ISO 9001 – לחצו כאן או התקשרו ל- 03-9550222

כמה זה עולה לי? למי משלמים?

על מנת לזכות בתקן, תצטרכו לשלם לגוף המסמיך עבור הבדיקה, ומומלץ (אם כי לא חובה) לעבוד עם חברה שתלווה אתכם ותצעד אתכם יד ביד לאורך המסע, ותלווה אתכם גם בבדיקות ההמשך.

 

כל אחד יכול!

כל עסק וכל ארגון יכול לקבל תקן ISO 9001, אפילו עסק של אדם אחד.

 

מה צפוי בהמשך?

התקן מתעדכן מידי 7 שנים. העדכון האחרון היה בשנת 2015 ואנו נמצאים כעת במהדורה 2015, כך ששמו המלא של התקן הוא – ISO 9001: 2015

השינוי המהותי ביותר שחל בתקן במהדורתו החדשה, הוא התייחסות לפן העסקי והתחרותי של העסק לרבות הנושא של ניהול סיכונים. בעבר התקן היה ממוקד יותר בניהול איכות ואילו היום הוא עוסק גם בהתנהלות הארגון בסביבה העסקית שלו.

לקבלת מידע טלפוני אודות תקן ISO 9001 – לחצו כאן או התקשרו ל- 03-9550222

יש לכם שאלות נוספות? צוות היועצים של נקסטפ ישמח לענות לשאלותיכם ולייעץ לכם בכל עניין הקשור לתקן ISO 9001. 

כותב המאמר:

מעוניינים לשמוע עוד על תקן 9001 ISO? צרו עמנו קשר!

מלאו פרטים או צרו עמנו קשר ונשמח לעמוד לשירותכם!
  • טלפון

    03-9550222

  • מרדכי רוז'נסקי 18 כניסה ב',
    א.ת חדש ראשון לציון

  • א' - ה'
    08:00-17:00