דף הבית > מידע מקצועי > ההבדל בין ISO 9001 (איזו 9001) לשאר התקנים

ההבדל בין ISO 9001 (איזו 9001) לשאר התקנים

מדוע ISO 9001 (איזו 9001) הינו התקן הנפוץ ביותר בעולם?

התקן הבולט ביותר גבוה מעל כולם באחוז יישום והטמעה בקרב ארגונים בארץ ובעולם הינו תקן ISO 9001 (איזו 9001).

לשם השוואה כמות הארגונים המוסמכים לתקן לניהול איכות ISO 9001 גדול פי 1.5 מכמות הלקוחות המאמצים את שאר תקני האיכות כולם ביחד.

ארגון ה- International Standardization for Organizations) ISO) הינו גוף בינלאומי אשר מגדיר תקנים במגוון תחומים כגון: סביבה, בטיחות, מעבדות, אבטחת מידע, תעופה ועוד.

לכל המאמרים על ISO 9001

לקריאת המתודולוגיה אודות תקן ISO 9001 (מומלץ)

 

אם כן, מדוע דווקא תקן 9001 תופס פלח שוק גדול כל כך ביחס לשאר?

הסיבה העיקרית הינה משום שתקן זה הינו כללי, וניתן ליישום בכל תחום פעילות – כל עסק בכל תחום ובכל גודל, יכול להיות מוסמך לתקן ISO 9001.

בעוד שתקני הנישה כגון תקן ISO 14001 לאיכות הסביבה או (ISO 45001 (OHSAS 18001 לבטיחות וגיהות פונים לפלחי שוק מוגדרים. ISO 9001 פונה לכל סוגי העסקים וניסוחו מצליח להיות מספיק גנרי (כללי) כך שיהיה ניתן להתאימו לכל עסק בכל תחום פעילות.

השארת פרטים
מעוניינים בשיחת ייעוץ עם מומחה בתחום?

הקשר בין ISO 9001 לבקרת ספקים בארגון:

לדוגמא, חברות הסעות וחברות היי-טק מיישמים את אותן הדרישות בדיוק ומוסמכות לפי אותה שיטת ההסמכה. הרי שמעתה, כל לקוח גדול שמעוניין לבחון את איכות ספקיו, לא צריך לייצר שיטות בחינה ספציפיות לכל תחום העיסוק הרלוונטי לספקיו.

לכן, כאן התקן פותר לו את הצורך בהמצאת שיטות בחינה מותאמות לתחומים שלעתים אין לו היכרות איתם, ונותן לו פתרון גנרי המותאם לכל סוגי הספקים.

לפיכך, מחלקות האיכות בחברות הגדולות האמונות על בקרת הספקים של הארגון מוצאות בתקן זה פתרון מוכן, המונח על המדף, ולעתים קרובות דורשות מספקיהן שיקבלו על עצמן את תהליך הפיקוח של התקן. כאשר מחברים את היכולת של התקן להיות רלוונטי לכל סוגי העסקים, יחד עם הצורך של מנהלי האיכות, שיבדקו שספקיהם מתנהלים בסטנדרט איכות מקובל ומוסכם. כך נוצרת מוטיבציה מוגברת בקרב העסקים לעמוד בדרישות החברות הגדולות ולקבל על עצמם את תהליך ההסמכה של תקן ה-ISO.

אולם הסבר זה לא יכול להיות שלם מבלי להבין את מאפייני התקן הבולטים ביחס לשאר התקנים בייצור שפה אחידה, היות וארגונים אשר מעוניינים בפיתוח קשרים עסקיים חייבים לדעת לתת את המענה בשפה המדוברת של לקוחותיהם.

כל מה שצריך לדעת אודות תהליך ההסמכה לתקן ISO 9001

כל מה  שצריך לדעת אודות שירותי ליווי שוטף ומבדק מעקב לתקן ISO 9001

 

ייחודו של תקן ISO 9001:

ייחודו של התקן הוא בייצור שפה המאפשרת לזהות ולהזדהות כמי שמאמץ את עקרונות התקן. גם אם מושגים מסוימים לא הומצאו על ידי הוגי התקן, הרי שעצם איסופם וחיבורם למתודולוגיית עבודה אחת, מציג חבילה שלמה המזהה את המושג עם התקן, ובכך מקשרת את דוברי השפה בארגונים לאותן עקרונות חשיבה ועבודה ומה יותר פשוט מאשר לדבר עם מישהו שמדבר את שפתך?

לסיכום, מנועי הצמיחה המובהקים של תקן לניהול איכות בארגון שגורמים לו להיות כל כך שכיח בקרב ארגונים ביחס לשאר התקנים, הם היכולת שלו להיות רלוונטי לכל התחומים. הוא מהווה כלי יעיל לאנשי איכות כדי לקבל אינדיקציה על איכות עבודתם של ספקיהם והטרמינולוגיה שלו השתרשה בקרב בעלי המקצוע בחלוף השנים. כעבור 30 שנה אפשר כבר לומר ש-ISO 9001 אינו אופנה חולפת והוא כאן להישאר.

נכתב על ידי שרון כהן, יועץ איכות המתמחה בהסמכת ארגונים לתקני ISO 9001, ת"י 9301, AS9100.

טופס תחתון

מעוניינים לשמוע עוד על תקן ISO 9001? צרו עמנו קשר!

מלאו פרטים או צרו עמנו קשר ונשמח לעמוד לשירותכם!
  • טלפון

    03-9550222

  • מרדכי רוז'נסקי 18 כניסה ב',
    א.ת חדש ראשון לציון

  • א' - ה'
    08:00-17:00