דף הבית > מידע מקצועי > כיצד פועל מכון התקנים לשמירה על איכות הסביבה? (רמז: תקן iso 14001)

כיצד פועל מכון התקנים לשמירה על איכות הסביבה? (רמז: תקן iso 14001)

נושא השמירה על איכות הסביבה עובר יותר ויותר לקדמת הבמה של דעת הקהל העולמית והישראלית בשנים האחרונות והמודעות הציבורית הכללית לנושא עולה באופן עקבי, בין השאר מכיוון שאף אחד כבר אינו יכול להתעלם מהנזק הנרחב הנגרם לסביבה עקב פעילות האדם. כל מי שיצא לחיק הטבע או ביקר בחוף הים בישראל בשנים האחרונות וודאי שם לב לכמויות ההולכות וגדלות של פלסטיק וזבל מסוגים שונים הממלא כל חלקה טובה, ומודעות הציבור לנושא עולה בהתאם. גם מכון התקנים הישראלי – הגוף הממונה על כתיבתם והכלתם של אינספור תקנים שונים המחייבים מוסדות וארגונים מסוגים שונים בישראל.

נשאלת השאלה, כיצד פועל מכון התקנים הישראלי במטרה לסייע לשמירה על איכות הסביבה ומה האינטרס של ארגונים פרטיים וציבוריים שונים לעמוד בתקן זה?

 

תקן ISO 14001 לניהול איכות הסביבה

תקן ISO 14001 של המכון, אשר הופך למוכר יותר ויותר במשק הישראלי, הוא אחד התקנים העוסקים ישירות בנושא איכות הסביבה בארגון. יש לציין כי מדובר בתקן בינלאומי אותו "אימץ" מכון התקנים הישראלי, במהלך מתבקש לקראת יישור קו עם מרבית המדינות המערביות האחרות בהן התקינה והחקיקה בנושא איכות הסביבה מתקדמת יותר מאשר בישראל.

 

לכל המאמרים על ISO 14001

 

למי מתאים תקן ISO 14001?

תקן ISO 14001 מתאים בפועל לכל ארגון אשר מיישם מערכת לניהול איכות בארגון, מערכת המבוססת על תקן ISO 9001 – תקן בינלאומי גם כן, העוסק בניהול איכות בארגונים וחברות. מטרתו של תקן זה היא בחינה מעמיקה של ההשפעות הסביבתיות של בית עסק/ארגון מסוים, במטרה להביא לצמצום מקסימלי של תביעת הרגל האקולוגית של אותו ארגון. בהקשר זה חשוב לציין כי כמעט לכל חברה או ארגון כיום (כמו גם לכל אדם ולכל משפחה או משק בית) ישנה תביעת רגל אקולוגית מסוימת, תרומה מסוימת לפגיעה באיכות הסביבה ובמערכת האקולוגית בה כולנו חיים. לא רק מפעלי תעשייה כבדה המייצרים ומשתמשים בכימיקלים מזהמים משפיעים לרעה על איכות הסביבה. בעוד במקרים אלו הפגיעה בסביבה ברורה וניכרת לעין, במקרה של ארגונים רבים אחרים מדובר בפגיעה לא פחות חמורה, אך הרבה יותר "סמויה" ומוסווית מהעין. קביעה זו נכונה כמובן לא רק לחברות או ארגונים הפועלים במזיד, אלא לכל ארגון באשר הוא אשר מעצם התנהלותו בעולם צורך משאבים בקצב מואץ, יוצר פסולת אשר לרוב אינה מטופלת במלואה באופן האפשרי הידידותי ביותר לסביבה וכו'.

 

תהליך רצוי גם ובעיקר מנקודת מבטו של הארגון:

עוד חשוב ביותר להבין כי העמידה בתקנים מסוג ISO 14001 היא כמובן אינטרס מובהק של כלל תושביה של המערכת האקולוגית (כלומר – כלל האנשים ובעלי החיים בעולם), אך לא פחות מכך של הארגון הלוקח על עצמו להטמיע, ליישם ולעמוד בדרישות של תקן זה.

התהליך שמכתיב תקן ISO 14001 הוא תהליך מתבקש ורצוי מבחינתו של הארגון מכמה היבטים שונים:

היבט ראשון הוא ההיבט השיווקי – יותר ויותר מחקרים מראים, כי ארגונים המאמצים תקינה סביבתית נתפסים גם כארגונים הדואגים יותר ללקוחותיהם ולעובדיהם, ולכן זוכים במוניטין חיובי משמעותי. למוניטין זה משמעות שיווקית עצומה בימינו.

היבט נוסף הוא ההיבט המשפטי – עמידה בתקינה זו מבטיחה, כי הארגון לא יהיה חשוף בעתיד לאינספור סוגים שונים של תביעות משפטיות על רקע פגיעה סביבתית, פגיעה אשר כאמור בסופו של דבר מסכנת את בריאותם של בני אדם.

וכמובן שגם ההיבט האתי משחק כאן תפקיד מרכזי – אתיקה בעולם הארגוני היא נושא אליו מתייחס כיום כל ארגון רציני, ואנחנו קרובים מאוד למצב בו תשרור תמימות דעים מוחלטת בנוגע להשלכות הסביבתיות והמוסריות של פעילות האדם (ובכלל זה של פעילותו של כל ארגון וארגון) על איכות הסביבה. במסגרת קונצנזוס סביבתי זה אימוץ דרכי פעולה סביבתיות יותר היא המהלך המוסרי המתבקש והברור מאליו לעשותו.

כל מה שצריך לדעת על שירותי לווי ומבדקי מעקב לתקן ISO 14001

 

נכתב על ידי טומי ידידיה, יועץ איכות המתמחה בתקני ISO 14001 לניהול איכות הסביבה, ISO 45001 לניהול בטיחות ו-ISO 9001 לניהול איכות.

 

השאירו פרטים כאן לקבלת מידע טלפוני אודות תקן ISO 14001  או התקשרו ל-  03-9550222

 

יש לכם שאלות נוספות? צוות היועצים של נקסטפ ישמח לענות לשאלותיכם ולייעץ לכם בכל עניין הקשור לתקני ISO. 

טופס תחתון

מעוניינים לקבל ייעוץ להטמעת תקן 14001 ISO בארגונכם? צרו עמנו קשר!

מלאו פרטים או צרו עמנו קשר ונשמח לעמוד לשירותכם!
  • טלפון

    03-9550222

  • מרדכי רוז'נסקי 18 כניסה ב',
    א.ת חדש ראשון לציון

  • א' - ה'
    08:00-17:00