דף הבית > מאמרים על AS9100 > תמורות וחשיבות הסמכת תקן AS9100 בארגון

תמורות וחשיבות הסמכת תקן AS9100 בארגון

מהו תקן AS9100?

AS9100 הוא תקן בינלאומי לענף התעופה החלל וההגנה. התקן מגדיר דרישות לניהול ותחזוקה של מערכת ניהול איכות לארגונים העוסקים בפיתוח, עיצוב, וייצור מוצרים ו/או מתן שירותים בתהליכי מיקור חוץ בענף התעופה, החלל והבטחון וניתנים ליישום בכל שרשרת האספקה.

 

למי מיועד התקן?

הסמכת התקן בארגון יכולה להתקיים על פי 2 מקורות עיקריים:

דרישה מנדטורית בארגון:  כאשר דרישת הסמכת התקן בארגון מחויבת ע"פ דרישת בעלי עניין משמעותיים בארגון קרי, לקוחות, דירקטוריון, דרישות מכרז, דרישות גופים ממשלתיים ועוד.

דרישה וולונטרית בארגון:  כאשר מקור הדרישה הוא הנהלת הארגון אשר מעוניינת לקדם תהליך ייעול פנימי בתהליכי הארגון או על מנת לקדם מטרות שיווקיות ולממש הזדמנויות עסקיות בענף בו פועל הארגון.

לכל המאמרים על תקן AS9100

 

תמורות בארגון בעל הסמכת תקן AS9100 בארגון:

תרשים המתאר תמורות בארגון בעל הסמכת תקן AS9100 בארגון

כל מה שצריך לדעת על תהליך ההסמכה לתקן AS9100

מעוניינים לגלות מדוע כדאי לבצע הסמכה לתקן AS9100 עם חברת Nextep? 

השארת פרטים
מעוניינים בשיחת ייעוץ עם מומחה בתחום?

תמורות חשובות בהסמכת  תקן AS9100 בארגון:

תכנון טוב מתחיל בתכן ופיתוח מדויקים. הנה כמה מעיקרי הדרישות אשר מהווים כלי חיוני מאוד לניהול אפקטיבי וחסכוני של הייצור:

ניהול תצורה:

בארגונים רבים קיימת בעיה שורשית של בקרה נמוכה דווקא בהעברות תיקי פיתוח ממחלקות הפיתוח וההנדסה אל התפעול והייצור. לעיתים הבעיה מזוהה בזמן, אך בלא מעט מקרים זה מסתיים בייצור מנות לשווא, בזבוז חומרי גלם, אי עמידה בזמני אספקה ותלונות לקוח.

כמו כן, תקלות רבות העולות לארגון בנזקים כספיים עצומים בשנה נגרמות בשל העדר מנגנון אפקטיבי לעדכון נהלים והוראות עבודה, מפרטים טכניים אשר גורמים לאנשי הביצוע לפעול שלא לפי דרישות עדכניות (הן גורמים בארגון והן ספקים).

כל זאת רק בשל היעדר מנגנון אפקטיבי של העברת מסמכי תכן ופיתוח בגרסה הנכונה או סנכרון נכון בין הממשקים הפועלים בארגון (הנדסה, תכנון, רכש, תפ"י, ייצור, ביקורת ועוד). נהלים מתאימים ומנגנון בקרה אפקטיבי יכולים לחסוך לארגון עלויות אי איכות גבוהות ולהעלאת עמידה ביעדים גבוהה יותר.

 

עקיבות פריט / מנה:

דרישה שחלה על כל ארגון יצרני וחשובה מאוד בתרומתה לארגון. כאשר עולה חשד לאי התאמה במוצר, במכלול או בתתי מכלולים עולה גם החשש לפסילת מוצרים ורכיבים רבים ונזק כספי עצום. מכורח מציאות שרשרת אספקה תעופתית וביטחונית המורכבת מספקים רבים, ארגונים רבים עלולים להינתן לחקירת לקוח באספקת מוצר.

לשם כך, על הארגון להיות מוכן כל העת. קביעת שיטה מתאימה עם אמצעי תיעוד מתאימים ונגישים, שיטה ייחודית לתהליכים שמבצע הארגון על כל יישומי התפעול והייצור הפועלים בו, לרבות במקורות מיקור חוץ רלוונטיים, תסייע בתכנון נכון של הייצור תוך הקפדה על זיהוי ועקיבות פריט / מנה, חומרי הגלם ושאר אמצעי הייצור בהם בוצע שימוש לייצור המוצר / ביצוע השירות.

חשוב לא פחות לבצע הערכות תקופתיות ולבדוק שהכלים המשמשים לזיהוי ועקיבות עדכניים לצורכי התהליך ואפקטיביים.

 

בטיחות מוצר:

דרישה שקיימת בתקנים נוספים והתחזקה בגרסה הנוכחית של התקן (גרסה D). מהות הדרישה היא זיהוי מוקדם של כל הסיכונים האופציונליים לבטיחות (גם לאיכות) המוצר, קביעת הבקרות בתהליך אשר יסייעו במניעת פגמים ויזואליים, פונקציונליים, חריגות במוצר מייעודו ואף מניעת שימוש לא נכון במוצר על ידי הלקוח.

לשם כך, החל משלבי פיתוח המוצר (או רכיב מסוים הכלול בו), דרך סקרי סיכונים ותוכניות לניהול סיכונים (FMEA ושיטות נוספות), ניתן להגדיר בדיקות ובקרות בתהליך, בביקורת סופית וכלה באריזה והובלת המוצר אשר יבטיחו את בטיחות המוצר.

חלק מהבדיקות השכיחות הן תיקוף ואימות מידות קריטיות, תיקוף כלי המדידה, תיקוף פגות חומרי גלם, תיקוף תנאי סביבה לשימור ואחסון חומרי הגלם ו/או למוצר עצמו, תיקוף שיטה לשינוע והובלת המוצר, תיקוף שיטת התיעוד למניעת מסמכים נלווים חיוניים באספקה ללקוח ועוד.

 

מניעת זיופים:

כאמור, שרשרת האספקה בענף התעופה, הביטחון והחלל היא ענפה ומורכבת מאוד. הצורך להגן על שרשרת אספקה יציבה ואמינה מתחזקת לאור עלייה ביכולות ובכמות הזיופים בעולם. זיופים רבים ברכיבים, בחומרי גלם עלולים להביא לנזק ישיר במיכון ובמוצרי הארגון ואף לספקים נוספים המהווים חלק משרשרת האספקה למוצר.

זיוף יכול להיות כל העתק, חיקוי, תחליף או שינוי לא מורשה (למשל בחומר, בחלק או ברכיב), המוצג ביודעין באופן שגוי כחלק מקורי מוגדר של יצרן מקורי או מורשה. בנוסף, גם זיהוי שגוי של סימון תיווי או תיוג, ציון, מספר סידורי, קוד תאריך, תיעוד או מאפייני ביצועים שגויים שלא לפי דרישה.

על מנת להימנע מזיופים יש לאפיין היטב את כלל חומרי הגלם והתהליכים המבוצעים באמצעות מיקור חוץ, את התיעוד הנדרש וכן להגדיר את אופן הבקרה עליהם בתהליך (בד"כ בהליך פשוט שמגדיר בדיקות בכל תגי התהליך וטפסי ביקורת הקיימים בארגון).

 

לסיכום:

התקן מגדיר דרישות נוספות ומחייבות עבור הפיתוח, הרכש, התפעול ותחומים נוספים בארגון על בסיס אירועים רבים שקרו ועולים לארגונים רבים בנזקים כספים עצומים מדי שנה, נזקים שיכולים להיחסך מהארגון בתכנון נכון.

קביעת מנגנונים נכונים ושיטות מותאמות לעמידה בדרישות אלה בארגון עשויים לא רק לחסוך מהארגון עלויות כספיות, נזק תדמיתי ואובדן לקוחות, אלא אף להביא לארגון יציבות מסחרית, גידול בהזמנות חוזיות ורווחים משמעותיים.

יועצי נקסטפ מסייעים לארגון לאפיין את התהליכים ואת שיטת הטמעת התקן הייחודית והמתאימה לארגון, להגדיר את הכלים, השיטות, המשאבים והבקרות הדרושים לניהול תהליך יציב, נכון ואפקטיבי עבורו לאורך זמן.

טופס תחתון

מעוניינים לקבל מידע נוסף אודות תקן AS9100?

מלאו פרטים או צרו עמנו קשר ונשמח לעמוד לשירותכם!
  • טלפון

    03-9550222

  • מרדכי רוז'נסקי 18 כניסה ב',
    א.ת חדש ראשון לציון

  • א' - ה'
    08:00-17:00