דף הבית > מידע מקצועי > חשיבות אי משוא פנים במעבדות מוסמכות

חשיבות אי משוא פנים במעבדות מוסמכות

מהו אי משוא פנים?

האקדמיה ללשון העברית מגדירה את המונח "משוא פנים" כהפליה לטובה, ועל דרך השלילה "אי משוא פנים" כאי הפליה לטובה. קל לנו להתייחס למונח בהקשר הרחב, כך לדוגמא – בעולם המשפט, לשופטים אסור להפלות ואסור להם לשפוט במצבים בהם הם עלולים להפלות.

אם נתייחס למעבדות מוסמכות, המונח "אי משוא פנים" מוגדר בתקן ISO/IEC 17025:2017  כקיומה של אובייקטיביות, כאשר אובייקטיביות פירושה כי ניגודי עניינים אינם קיימים או שהם מיושבים כך שאינם משפיעים לרעה על פעילויות המעבדה.

 

קחו לעצמכם דקה לצורך קריאת הסיטואציה ההיפותטית הבאה ונסו לענות לעצמכם על השאלות המופיעות בסופה בצורה הכי כנה ואמיתית:

"אתם עובדי מעבדה בחברת X ובמסגרת תפקידכם אתם נדרשים לבצע בדיקה מסוימת למוצר Y עבור לקוח Z.

אתם, עובדים ותיקים ומנוסים, יודעים שתוצאת בדיקת המעבדה של המוצר Y מחויבת בדיווח לרגולטור וישליכו על סטטוס האצווה כולה.

בתום ביצוע הבדיקה, התוצאות מראות כי נדרש לפסול את המוצר".

  • נניח שאתם מקבלים מאותו לקוח Z מתנות יקרות ערך (מבלי שאף אחד יודע). האם הייתם מדווחים לרגולטור על תוצאות הבדיקה כפי שנתקבלו?
  • נניח שמנהל החברה, בעל קשרים חבריים עם הלקוח, מבקש מכם לבצע בדיקה נוספת, פחות מחמירה ושלא לפי פרוטוקול הבדיקה על מוצר Y. האם הייתם משמידים את תוצאות הבדיקה המקורית ופועלים על פי הוראותיו של המנהל?
  • ניקח סיטואציה הפוכה – הפעם, תוצאות הבדיקה יצאו תקינות, אולם אתם לא מחבבים את הלקוח בגלל השקפתו הפוליטית. האם הייתם "מטפלים" בתוצאות הבדיקה ומדווחים תוצאות שגויות שפוסלות את המוצר?

עכשיו, תורידו את המשקפיים שהרכבתם בתור עובד מעבדה ותרכיבו משקפיים כצרכנים שהולכים להשתמש באותו מוצר Y. ככול הנראה הייתם מצפים לשקיפות ואמינות, שאותו עובד מעבדה ידווח לרגולטור על התוצאה האמיתית של המוצר כפי שנתקבלה בבדיקה, כי אתם, כצרכנים, לא הייתם משתמשים במוצר לא בטיחותי או לא ראוי לשימוש.

אבל כמה מכם באמת יודעים עד כמה סיטואציות ודילמות כאלה ואחרות מתרחשות באמת במעבדות השונות?

טוב שתהיתם, כאן נכנס הנושא של חובת המעבדות לאי משוא פנים (Impartiality).

 

אי משוא פנים – הלכה למעשה

על הנהלת המעבדה מוטלת האחריות להבטיח כי המעבדה, עובדיה או מי מטעמה יפעל ללא משוא פנים.

ברור שתמיד יכול להיות שעובד ימצא בסיטואציה של משוא פנים ואף ינצל אותה לרעה אך על ההנהלה לנסות ולמנוע מאותו אדם ואף לעודד אותו להימנע מסיטואציות שכאלה.

השארת פרטים
מעוניינים בשיחת ייעוץ עם מומחה בתחום?

דוגמאות לדרכים של ההנהלה להתגבר על משוא פנים:

  • הגדרת מדיניות ברורה בנושא אי משוא פנים ומתן הנחיות אופרטיביות לעובדים
  • הדרכה שוטפת של העובדים בנושא תוך שימוש בדוגמאות ואופן ההתנהגות המצופה מהם
  • יצירת חיץ בין עובדי המעבדה לבין הלקוחות
  • כתיבת פרוטוקולי בדיקה ברורים וחד משמעיים
  • הקצאת משאבים (כוח אדם, ציוד ומכשור וכדומה) שיאפשרו ביצוע בדיקות בהתאם לפרוטוקול הבדיקה
  • ביצוע בקרות במהלך ביצוע הבדיקה:
    • חזרתיות על בדיקות על ידי עובדים שונים
    • אישור תוצאות הבדיקה על ידי מספר בעלי תפקידים

במסגרת דרישות תקן ISO/IEC 17025:2017, על המעבדה לזהות בעקבות פעילויותיה או יחסיה או מיחסיה של עובדיה סיכונים למשוא פנים באופן שוטף. במידה וזוהה סיכון למשוא פנים, על המעבדה לנקוט בפעולות למניעת או הקטנת הסיכון.

 

לסיכום

ניתן לראות כי קיימת חשיבות מכרעת לסוגיית אי משוא פנים במעבדות והדבר מהווה עיקרון מרכזי על מנת שאנחנו כלקוחות המשתמשים בשירותי המעבדה נוכל לסמוך על המידע שהמעבדה מספקת כמידע אמין ומהימן.

לכל המאמרים אודות תחום המעבדות

 

נכתב על ידי לילך בונקר, מנהלת תחום מעבדות בחברת נקסטפ.

טופס תחתון

מעוניינים לקבל מידע נוסף?

מלאו פרטים או צרו עמנו קשר ונשמח לעמוד לשירותכם!
  • טלפון

    03-9550222

  • מרדכי רוז'נסקי 18 כניסה ב',
    א.ת חדש ראשון לציון

  • א' - ה'
    08:00-17:00