היתר רעלים

היתר רעלים – הצעד הראשון שלך בדרך לקבלת היתר רעלים בהצלחה:

בין אם מדובר במפעל גדול, מרפאה ציבורית או בבית מלאה קטן וביתי לייצור קוסמטיקה טבעית, עסקים רבים עושים שימוש בחומרים המוגדרים בחוק כמסוכנים. ככל שהשימוש בחומרים אלו מהווה חלק בלתי נפרד מפעילות העסק, יידרשו בעלי העסק לבצע את כל הצעדים הדרושים לקבלת היתר רעלים מטעם המשרד להגנת הסביבה ורשויות נוספות.

כדי לוודא שהארגון שלך מתנהל על פי כל הדרישות הרגולטוריות וכדי לאמץ תהליכים בטוחים ונקיים יותר בארגון שלך, חשוב לוודא שמלווים אותך בתהליך מקצוענים.

צוות המומחים של נקסטפ ילווה אותך לכל אורך שלבי התהליך ויסייע לך לצלוח אותו על הצד הטוב ביותר.

 

מהו למעשה היתר רעלים?

על פי חוק החומרים המסוכנים, התשנ"ג – 1993, נדרש כל ארגון העושה שימוש ברעלים בריכוז או כמות הגדולים מערך הסף (רשימת 222 רעלים וערכי הסף המופיעים ברשימת הרעלים) הרלוונטיים כחלק מתהליך הייצור, הייבוא, השינוע, האריזה, הניפוק, האחסנה או האחזקה, לעמוד בתנאים קפדניים שהתווה המשרד להגנת הסביבה.

חשוב לדעת: במידה ולמפעל/עסק יש מספר אתרים בהם יש עיסוק ברעלים – המפעל/עסק מחויב להיתר רעלים עבור כל אתר בנפרד.

ככל שיימצא, כי פעילות הארגון אכן עולה בקנה אחד עם כל הדרישות הרגולטוריות, ינפיק המשרד לעסק היתר שיאפשר לו לפעול כחוק.

 

לכמה זמן תקף ההיתר?

תוקף היתר הרעלים ניתן  למשך שנה, שנתיים או שלוש שנים, בהתאם לסיווג הרלוונטי.

תוקף/משך היתר רעלים

במידה ותרצו לחדש את ההיתר: יש להגיש את הבקשה לחידוש היתר כ -4 חודשים לפני מועד פקיעת ההיתר הקיים.

 

לאילו תנאים נדרשים ארגונים להישמע בעבודה עם רעלים?

ההנחיות החלות על ארגונים המשתמשים בחומרים מסוכנים הן רבות ומגוונות ותלויות במידה רבה באופי העסק והחומרים בהם נעשה שימוש.

עם זאת, רוב הארגונים ככולם יידרשו לעשות כל שביכולתם כדי לצמצם ככל הניתן פליטת חומרים רעילים למקורות מים, אל האטמוספירה ואל הקרקע. בנוסף, על הארגון להתוות מדיניות סביבתית ברורה שתבטיח שכלל הציוד ייבדק באופן תקופתי לתקינות ויתוחזק כראוי – מפתרונות האחסון לחומרים המסוכנים ועד לכלל ציוד המיגון הנדרש בעבודה עמם.

במידה ולא תעמדו בחוק, גודל הקנסות יעמדו על עד כ-1.6 מלש"ח לתאגיד, ו-0.8 מלש"ח לאדם ועד שלוש שנות מאסר. כמו כן חלה אחריות נושאי משרה בתאגיד ויש המשך תשלום על כל יום של הפרה נמשכת.

 

סקר סיכוני סייבר:

לאחר השלמת פיילוט ע"י המשרד להגנת הסביבה, החל משנת 2022, תחול דרישה לביצוע סקר סיכוני סייבר.

הדרישה הינה חלק מתהליך קבלה וחידוש היתר, ונדרשת להתבצע ע"י גורם מקצועי בתחום הסייבר.

במסגרת התהליך, נדרש לבצע סקר מעמיק הבוחן את השפעות מרכיבי אבטחת מידע, רשתות, מרכיבי תקשורת ומערכות מידע, על בטיחות הטיפול ברעלים וחומרים מסוכנים.

סקר הסיכונים יבוצע ע"י יועץ אבטחת מידע מנוסה וישולב בתהליך קבלת ההיתר.

 

כיצד מתבצע התהליך?

מכיוון שההנחיות הן כה רבות וסבוכות, כאמור, לרוב יהיה קשה מאוד לבעלי עסקים שאינם מתמחים בתחום החומרים המסוכנים לסקור את כל ההיבטים הדורשים התייחסות.

הדרישות הרגולטוריות מתעדכנות באופן תדיר ומשתנות באופן ניכר מארגון לארגון.

כדי להבטיח שתהליך קבלת ההיתר יעבור במהירות וביעילות, ללא סיבוכים ועיכובים מיותרים, נדרש סיוע של איש מקצוע.

את תהליך הליווי עד לקבלת ההיתר ניתן לחלק למספר שלבים:

 

אפיון צרכים וסיווג הפעילות:

בראש ובראשונה, אנשי המקצוע שלנו ינתחו את הארגון שלך ואת סביבות העבודה השונות כדי לבחון אילו סיווגי שימוש יידרשו עבורך. בין אם הארגון שלך משתמש בחומרים מסוכנים בהובלה, בייצור או בשימוש, כל סיווג כזה עשוי להביא עמו דרישות שונות.

כמו כן נבצע בחינה להיקף ותדירות השימוש ברעלים בכדי להגדיר את הסיווג המתאים להיתר (A/B/C).

 

סיור במתחם ארגון:

לאחר שיאופיינו כל הצרכים ותותווה תוכנית הפעולה, יבצעו אנשי המקצוע סקר במתחם שלך הכולל סיור בשטח, בחינת מצב קיים לתשתיות הולכה ואחסנה של החומרים המסוכנים ובדיקה מקיפה של גיליונות הבטיחות.

לאחר מכן, יבצע הצוות אנליזה כימית על מנת לזהות את ריכוזי כל החומרים השונים.

לאחר שיזוהו כלל החומרים ואופן השימוש בהם בארגון שלך, יתוו אנשי המקצוע המלווים אותך תוכנית פעולה שתאפשר לך לעמוד בכלל הדרישות. לרוב, הגורמים המפקחים על ביצוע הדרישות יהיו המשרד להגנת הסביבה, שירותי הכבאות ופיקוד העורף.

 

הכנת תשתית ניהולית:

לאור כל הממצאים שייאספו ותוכנית הפעולה שתותווה, אנשי המקצוע שלנו יערכו נהלים הנדרשים בהתאם לדרישות הרגולטוריות השונות לרבות  נהלי חירום ומקרים ותגובות  בכדי להתאימם לדרישות הרלוונטיות ביותר לאופי הפעילות של הארגון.

 

בקשה להיתר רעלים:

לצד נהלי התפעול, יתחיל הצוות לאסוף את כלל התכנים הרלוונטיים הממפים את מתחם הארגון ואת השימוש ברעלים בו ויבנו את תיק ההגשה שיימסר בסופו של דבר לכל הרשויות הרלוונטיות.

 

ליווי ביום הביקורת:

כדי להעניק לך תחושת ביטחון וכדי לוודא שהכול מתנהל כשורה, נציגים מטעמנו ילוו אותך במהלך ביקורים של הגורמים המאשרים במתחם שלך. בין אם מדובר בביקורת של שירותי הכבאות או של המשרד להגנת הסביבה, נסייע לך להיערך כראוי ולהבטיח שהמתחם שלך ייצג אותך בכבוד.

 

תרגולים והכשרות:

מטרת התהליך אינה רק לסייע לך בקבלת ההיתר, אלא להבטיח שפעילות הארגון שלך מעתה ואילך תתנהל על פי כלל ההגבלות המפורטות בהיתר ולשמר את המדיניות החדשה שלך.

כדי להבטיח שאכן כך יהיה, אנו נסייע לך בעריכת תרגיל חירום כדי לבחון את יישום הנוהל החדש והצוות שלנו יבצע הדרכות לצוותי העובדים שלך כדי להבטיח שכל הדרישות יופנמו וייושמו בשטח.

עם הליווי הנכון, תהליך שעשוי להיגרר מעל שנה ייקח לכל היותר 3-5 חודשים ויאפשר לך לבסס את התשתית הארגונית הנדרשת כדי להבטיח בטיחות וגהות אופטימלית.

רוצה ללמוד עוד על מגוון השירותים של נקסטפ וליישם מדיניות בטיחות אופטימלית? אנו מזמינים אותך לפנות אלינו עוד היום ולקבל את כל המידע.

טופס תחתון

מעוניינים לקבל מידע נוסף?

מלאו פרטים או צרו עמנו קשר ונשמח לעמוד לשירותכם!
  • טלפון

    03-7176020

  • מרדכי רוז'נסקי 18 כניסה ב',
    א.ת חדש ראשון לציון

  • א' - ה'
    08:00-17:00