פגישה תקופתית פורמאלית בין ממונה ועובד שמתבצעת לאחר הכנה של שני הצדדים. שיחה בה מלבנים באופן אינטנסיבי עמדות, מחשבות, דעות, רצונות, צרכים וקשיים בעבודה וביחסים. השיחה מתרחשת בתנאים ענייניים ושלא מתוך דחיפות מסוימת או משבר. שיחת המשוב מסייעת לנהל שיחה פתוחה יותר עם העובד, בה אנו שומעים מהעובד ומבהירים לו את חוות דעתנו המפורטת על עבודתו.
אורכה של שיחת הערכה הוא כשעה לעובד (לא מחייב). שיחות הערכה הינן כלי בעל ערך רב ביותר לארגון, ועל כן יש להתייחס אליהן ברצינות הראויה.
שיחת המשוב בנויה על קשר בין אישי המתקיים בין המנהל והעובד הכפוף לו. במהלך שיחה זו מחווה המנהל את דעתו ,על התנהגותו ותפקודיו של העובד בתקופת ההערכה. העובד מביע את דעתו באשר להערכה, וביחד נבנית תכנית שיפור.
מאפייני שיחת משוב:
למאמר מקיף אודות ייעוץ ארגוני בחברות וארגונים
כוללני: " את עובדת לא יעילה".
ספציפי: "הזמן שלוקח לך לעבוד על תיק נראה לי גדול מדי".
משוב לא מוצלח: "בזמן העבודה את מדברת בטלפון שיחות פרטיות או לסידורים, זה רע מאוד. העבודה בכלל לא חשובה לך. אין לך בכלל מוסר עבודה. כך זה לא יכול להימשך".
משוב מוצלח: "נראה לי שחלק ניכר מזמן עבודתך מנוצל לפעולות אחרות כמו שיחות בטלפון, הליכה למינימרקט, לבנק וכו'".
אם הביקורת היא שלילית, ודא:
דוגמה שלילית: "נראה לי שיש לך אופי רע מאוד זה ממש בלתי אפשרי לעבוד אתך. אתה חייב להשתפר"
דוגמה חיובית: "שמתי לב לכך, שבהתייחסותך ללקוחות הפונים אליך אתה עונה בקוצר רוח, אסרטיביות וחוסר אדיבות. לדוגמה: שלשום כשטלפן X וביקש לדעת מדוע…" מה לדעתך ניתן לעשות אחרת וכו'.
Empathy – היה אמפתי למקבל המשוב.
Pinpoint – היה ספציפי עד המקסימום בהגדרת הבעיה.
Move Forward – הצע צעדים להתקדמות.
מומלץ להתחיל בהתעניינות בעובד כאדם, על מנת להכיר אותו יותר וליצור חימום שהוא חיוני להצלחת השיחה.
2-3 תחומים/נושאים בהם העובד מרגיש טוב ,2תחומים/נושאים בהם העובד מרגיש שעליו לשפר.
חוות דעתו של המנהל על ביצועי העובד:
נכתב על ידי לנה איזנברג, יועצת איכות המתמחה במתן שירותי ייעוץ ארגוני ובהסמכת ארגונים לתקנים ISO 9001 ,ISO 22716 ,ISO 13485, ניהול ועריכת מבדקים פנימיים.
מרדכי רוז'נסקי 18 כניסה ב',
א.ת חדש ראשון לציון
א' - ה'
08:00-17:00