דף הבית > בלוג > מהו ההבדל בין אפקטיביות ליעילות?

מהו ההבדל בין אפקטיביות ליעילות?

efficient or effective?

אפקטיביות או יעילות?

הרבה אנשים מתבלבלים בין פירוש המילה אפקטיבי ליעיל, הבלבול נובע מהדמיון של התרגום בשפה האנגלית.

יעיל (efficient) – יחס תשומות / תפוקות. שימוש "חכם" במשאבים, ובאילו עלויות.

אפקטיבי (effective) – מידת השגת המטרות, היעדים והתפוקות, ובאילו איכויות.

למילה יש משמעות תפעולית שונה לחלוטין. יעילות מתייחסת להספק מינימלי במינימום משאבים, ואפקטיביות מדברת על עשיית הדברים הנכונים (השגת המטרה, או עמידה בדרישה) במקסימום יעילות.

לדוגמא: בחברת סלולר – במחלקת מכירות, היעד הינו 6 דקות לשיחה ו-10 שיחות יוצאות בשעה. בישיבת מנהלים, מנהל מחלקת מכירות הציג את הנתונים של הנציגים שעמדו ביעד, וטען שיצחק מאוד יעיל ואפקטיבי מכיוון שמספיק להוציא 15 שיחות (50% יותר מהיעד) לעומת כל השאר, האם הטענה נכונה?

 

כאן יש לשאול את השאלה כיצד מודדים?

במידה והקריטריון היחיד למדידה הוא מספר השיחות היוצאות לכל נציג בשעה, ייתכן שיצחק הוא באמת מאוד יעיל וכל השאר פחות. במידה ומודדים את תשומות של אותן פניות – ההערכה של הנציגים תהיה שונה לחלוטין.

יצחק מתוך 15 שיחות היוצאות סגר רק 4 עסקאות, ומשה מתוך 10 שיחות יוצאות סגר 6 עסקאות, כאן התמונה משתנה לחלוטין, כאן מדובר על אפקטיביות (תפוקות). יצחק היה מאוד יעיל, והוציא ב50% יותר שיחות מאשר משה, אבל הוא לא היה אפקטיבי, מכיוון שמשה סגר יותר עסקאות עם פחות שיחות יוצאות.

דוגמא זו ניתן ליישם על כל תחום ותחום של פעילות העסק, עסק יכול להיות מאוד יעיל בעשייתו אבל הדבר לא מבטיח שהעסק עסוק בדברים הנכונים או החשובים ביותר.

כמה פעמים עובדים יכולים לשהות במשרדם עד שעות הקטנות של הלילה, משקיעים בעבודתם, אבל האם הדבר מעיד על כך שהם עושים את הדברים החשובים לארגון? לא בהכרח.

כאן הטעות הנפוצה של רוב הארגונים שלא חקרו את האפקטיביות של העובד, אלה נוטים להעריך עובד על פי שעות הנוכחות בעבודה. בד"כ גישה זו הארגון יוצא מופסד מכיוון שהיעילות של העובד אולי עולה וגם העלויות של העובד עולות אבל לא בהכרח הוא אפקטיבי לארגון.

ארגון שרוצה להצליח צריך לדעת כיצד לנהל את הארגון בצורה אפקטיבית ויעילה, בעולם הדינמי של היום חשוב לעשות את שילוב ביניהם.

חברת Nextep בעלת ניסיון בתהליכי בחינת אפקטיביות של עובדים בארגון, לבצע הדרכות בנושאים מגוונים, ועם ניסיון של שנים בתחום האיכות – אנו פה כדי לעבור איתך את הצעד הבא.

יש לכם שאלות?

מלאו פרטים או צרו עמנו קשר ונשמח לעמוד לשירותכם!
  • טלפון

    03-9550222

  • מרדכי רוז'נסקי 18 כניסה ב',
    א.ת חדש ראשון לציון

  • א' - ה'
    08:00-17:00