דף הבית > מידע מקצועי > מבדקים פנימיים כמנוף לשיפור ארגוני

מבדקים פנימיים כמנוף לשיפור ארגוני

על פי תפיסת תקני ה ISO הביקורת היא תהליך שיטתי, בלתי תלוי ומתועד להשגת ראיות, הערכה אובייקטיבית, כדי לקבוע את המידה שבה מתקיימים הקריטריונים המוגדרים. האלמנטים הנבדקים במבדק כוללים אחריות, רשויות, יחסים, פונקציות, פרוצדורות, תהליכים ומשאבים.
להבדיל מביקורת של גוף מסמיך, המבדקים הפנימיים מבוצעים על ידי אנשי הארגון או ע"י יועצים חיצוניים אשר מבצעים פעילות זאת כצורה של הערכה עצמית.
בעצם העובדה שמדובר על תהליך פנימי (להבדיל ממבדק חיצוני) מצויה הזדמנות גדולה, ומנהלים שיידעו לנצל הזדמנות זאת יתרמו לשיפור תהליכי הארגון, זיהוי כשלים תפעוליים ואיתור חריגות עתידיות. עצם הזיהוי יאפשר לנקוט בפעילות מונעת , שבמקרה שלא תיושם תוכל לעלות לארגון באובדן לקוחות, מוניטין, או השקעת משאבים רבים בתיקון הליקוי לאחר שהתרחש.
מדוע ההזדמנות חבויה דווקא במבדקים פנימיים? ובכן, אף אחד לא אוהב ביקורת, זה ידוע. גם מנהלים אשר מצהירים שהם מכירים בחשיבות העניין, מגיבים לעתים רבות במגננה, הדיפת הממצאים ואף כעס. לעומת זאת, כאשר הפעילות מבוצעת כלפי פנים (In House) הרי שאין כל הרגשת מחויבות כלפי גוף חיצוני, אין הסמכה אשר תלויה בממצאים ולכן ניתן לבצע תהליך "מזוקק" של בדיקה עצמית.

 

מה ההנהלה יכולה להרוויח ממבדקים פנימיים?

  • "ניעור אבק" מנהלים ופרוצדורות
  • בחינת יעילות תהליכי העבודה
  • בסיס לזיהוי פערים שיתורגמו לתכניות עבודה
  • ידיעה שהארגון כשיר בכל עת לביקורת חיצונית

האתגר הגדול ביישום נכון של מבדקים פנימיים מצוי ביצירת מידה רבה של שיתוף פעולה וכנות מצד הנבדקים. מדובר על אתגר לא פשוט, שכן עובדים פעמים רבות חשים שההנהלה "מחפשת" אותם.

רק מנהלים אשר ידעו לגרום לעובדיהם (ולעצמם) להיות נכונים בצורה כנה לקבלת בקורת, ירוויחו את הערך המוסף של התהליך. זאת כמובן בצרוף של עבודה מקצועית באיתור הפערים ומתן פתרונות נכונים ויישומיים לארגון.

טופס תחתון

יש לכם שאלות?

מלאו פרטים או צרו עמנו קשר ונשמח לעמוד לשירותכם!
  • טלפון

    03-9550222

  • מרדכי רוז'נסקי 18 כניסה ב',
    א.ת חדש ראשון לציון

  • א' - ה'
    08:00-17:00