דף הבית > מאמרים על תקן ISO 9001 > בלוג > הקשר בין פעולה מתקנת ל-ISO 9001

הקשר בין פעולה מתקנת ל-ISO 9001

בשביל מה צריך פעולה מתקנת?

פעולה מתקנת מרמזת על בעיה הדורשת תיקון. להלן מעשה קצר, בחמישה פרקים המתאר את האופן בו אנו מפיקים לקחים:

  1. אני הולך ברחוב, מולי בור עמוק, אינני מבחין בו. אני נופל לתוכו, לוקח לי נצח לצאת.
  2. אני הולך באותו רחוב, מולי בור עמוק, אני מבחין בו ובכל זאת נופל לתוכו, לוקח לי שעות לצאת.
  3. אני הולך באותו רחוב, אני מבחין בבור ונופל לתוכו, אני כבר מכיר אותו, לוקח לי כמה רגעים ואני יוצא.
  4. אני הולך באותו הרחוב, אני מבחין בבור ונופל לתוכו. כוחו של הרגל. יש לי סולם ואני מיד יוצא.
  5. אני הולך ברחוב אחר….

לעתים אנו נתקלים בבעיות ונופלים לבורות. האופן בו אנו מצליחים לצאת מהם, מייצג את עקומת הלמידה שלנו. קורה לפעמים שאנו כבר מכירים את הבורות ובכל זאת אנו מוצאים עצמנו נופלים לתוכם שוב ושוב, לעיתים אף בעיניים פקוחות.

זיכרון ארגוני הינו קולקטיבי. בעיה שמתחילה במקום אחד יכולה לנדוד למקום אחר. לעיתים היא גדלה ומשתנה עד שהיא מגיעה לממדים כל כך גדולים שכבר לא ברורות הנסיבות שגרמו להופעתה מלכתחילה. הבעיה פשוט קיימת. כבר לא זוכרים היכן היא התחילה ומדוע, אבל הבור מוכר. כולם בארגון מזהים אותו, מדברים עליו ובכל זאת נופלים לתוכו.

ישנם ארגונים שמחליפים את העובדים מתוך תקווה שהבעיה תשתפר. הולך עובד, נכנס עובד והבעיה נשארת.

 

כיצד כל כך הרבה אנשים מוכשרים וחכמים בתוך הארגון, לא מצליחים לפתור בעיה?

לכך ישנם מספר סיבות. לא אמנה אותן, מי שרוצה להתעמק מוזמן לעיין במאמרים מתחום הארגון הלומד. כדי לפתור בעיה ארגונית יש צורך לעבור תהליך.

המענה של תקן 9001 ISO לנושא זה הינו הדרישה לביצוע פעולות מתקנות. המטרה היא לתת לארגון כלי ללמוד ולהשתפר מהר יותר. התקן מגדיר מנגנון שאמור להיות מופעל ברגע שזוהתה תקלה. החל מרגע זה הארגון נמצא בתוך תהליך למידה.

לכל המאמרים על ISO 9001

  1. זיהוי התקלה ותיעודה – רישום ברור של התקלה.
  2. תחקיר – בדיקה מקיפה כיצד קרתה התקלה, מה מקורה, מעורבים וכל פרט שיכול להועיל כדי להבין כיצד לא זיהינו שישנו בור.
  3. כתיבת פעולת תיקון – כיצד יוצאים מהבור או מכבים את השריפה.
  4. כתיבת פעולה מתקנת – פעולה זו נועדה למנוע את הישנות המקרה כלומר, איך ניצור מצב שבו לו ניפול שוב לבור. האם נעקוף אותו, או אולי נלך ברחוב אחר.
  5. ביצוע פעולת התיקון והפעולה המתקנת.
  6. בדיקת אפקטיביות – הגדרה ברורה של מועד וזמן שבו אנו חוזרים לבחון האם הפעולה שיצרנו הוכיחה את עצמה. במידה ולא יש לחזור שוב לשלב התחקיר.

הטמעת מנגנון זה כחלק ממערך איכות שלם המנטר את פעילות הארגון, אמור לשפר את עקומת הלמידה הארגונית. חלק חשוב בתהליך הפקת הלקחים הינו איסוף, ניתוח ועיבוד נתונים שהינו חלק בלתי נפרד מהטמעת תקן ISO 9001.

השאירו פרטים כאן לקבלת מידע טלפוני אודות תקן ISO 9001 או התקשרו ל- 03-9550222

 

נכתב על ידי שרון כהן, יועץ איכות המתמחה בהסמכת ארגונים לתקני ISO 9001, ת"י 9301, AS9100.

מעוניינים לשמוע עוד? צרו עמנו קשר!

מלאו פרטים או צרו עמנו קשר ונשמח לעמוד לשירותכם!
  • טלפון

    03-9550222

  • מרדכי רוז'נסקי 18 כניסה ב',
    א.ת חדש ראשון לציון

  • א' - ה'
    08:00-17:00