דף הבית > מידע מקצועי > כיול ופיקוח על מערכות גלאי גזים

כיול ופיקוח על מערכות גלאי גזים

דרישת משרד להגנת הסביבה לכיול ופיקוח על מערכות גלאי גזים:

אגף חומרים מסוכנים במשרד להגנת הסביבה אחראי בין השאר על מניעה והפחתה של אירועי חומרים מסוכנים ומזעור השלכותיהם על הסביבה והאוכלוסייה.

במסגרת המלצות ועדת הרצל שפיר משנת 2007 וקבוצת העבודה של המנחה הלאומי במשרד להגנת הסביבה, הוחלט על שיתוף הציבור בעת אירועי דליפות חומרים מסוכנים וזאת באמצעות הקמת מערכת אזרחית מגיבה אשר תתריע אוטומטית לאוכלוסייה בעת אירוע חומרים מסוכנים.

 

המשרד להגנת הסביבה מוביל את המענה להמלצה בשני אופנים:

  • ניטור דיגיטלי של גלאי חומרים מסוכנים – חיבור גלאי חומרים מסוכנים של מפעלים עם פוטנציאל סיכון גבוה לאוכלוסייה למוקד הסביבה של המשרד במטרה לקצר את זמן הדיווח בעת אירוע למשרד ולכוחות החירום.
  • הסברה לאוכלוסייה – קבוצת עבודה במסגרת המנחה הלאומי שמטרתה לשפר את המענה לאוכלוסייה.

אחת המטרות בניטור דיגיטלי של גלאי חומרים מסוכנים הינם גלאים עצמם.

להשגת המטרה יש:

  • לקבוע סטנדרט למערכות גלאי גזים – לשם כך פרסם המשרד ביולי 2020 את "מדריך לתכנון התקנה ותחזוקה של מערכות לגילוי גזים". המדריך מסדיר את אופן בחירת מערכות לגילוי גז, אופן הצבת הגלאים במפעל ואת אופן תחזוקתם (ביצוע בדיקות, תיקונים וכיולם בתדירות המתאימה למערכת).

בשלב ראשון, מפעלי "סווסו סף עליון" UPPER TIER המחזיקים בכמות גדולה של חומרים מסוכנים (מדובר על כ-100 מפעלים) יידרשו לעמידה ב-"תנאים נוספים להצבת גלאים למדידה של גזים רעילים ודליקים" במסגרת התנאים בהיתר הרעלים. המפעל נדרש למפות את החומרים ואת כמות הגלאים הנדרשים לביצוע הניטור ולהתקין אותם בהתאם להנחיות המדריך.

  • לבדוק ולוודא את אמינות מערכות הגלאים – כדי לחזק את אמינות מערך הגלאים במפעל, כחלק מיישום התנאים בהיתר רעלים, המשרד דורש מהמפעל לקבל שני סוגי אישורים שונים:
    • כיול הגלאים על ידי גורם מוסמך – כיול הגלאים ע"י מעבדה מוסמכת לכיול בהתאם לתקן ISO/IEC 17025.
    • פיקוח על מערכת הגלאים ע"י גורם מוסמך – בדיקת יישום הנחיות המדריך ועמידה בתנאים על ידי מעבדה מוסמכת או גוף מפקח בהתאם לתקן ISO/IEC 17020.

החל מ-1 בנובמבר 2021 תיכנס לתוקף הדרישה להצגת האישורים על ידי מעבדה מוסמכת.

 

מי יכול להיות מוסמך לתהליך כיול גלאי גזים בהתאם לתקן ISO/IEC 17025 או פיקוח על מערכת הגלאים בהתאם לתקן ISO/IEC 17020?

  • עבור כיול גלאי גזים – כל ארגון שפונה לרשות העומד בדרישות תקן ההסמכה ISO/IEC 17025 כולל הצגת אמצעים, ידע ויכולת מקצועית וטכנית בנושא.
  • עבור פיקוח על מערכת גלאים – כל ארגון שפונה לרשות אשר אינו בניגוד עניינים עם המפעל המפוקח ועומד בדרישות תקן ההסמכה ISO/IEC 17020 כולל הצגת אמצעים, ידע ויכולת מקצועית וטכנית בנושא.

כיצד נראה תהליך ההסמכה מול הרשות הלאומית להסמכת מעבדות? למידע מפורט לחץ כאן

נכתב על ידי לילך בונקר, מנהלת תחום מעבדות בחברת נקסטפ המתמחה בתקני ISO 17025 ,ISO 17020.

טופס תחתון

מעוניינים לקבל מידע נוסף?

מלאו פרטים או צרו עמנו קשר ונשמח לעמוד לשירותכם!
  • טלפון

    03-9550222

  • מרדכי רוז'נסקי 18 כניסה ב',
    א.ת חדש ראשון לציון

  • א' - ה'
    08:00-17:00