דף הבית > בלוג >  ISO 9001 – שירותי ליווי שוטף ומבדק מעקב

 ISO 9001 – שירותי ליווי שוטף ומבדק מעקב

מהו תקן ISO 9001?

9001 ISO לניהול איכות הינו תקן שניתן להתאימו לכלל הארגונים בארץ ובעולם. מדובר בתקן בינלאומי, ולכן הדרישות זהות לכלל הארגונים בכל העולם וכל אחד מהארגונים יכול להתאים את עצמו לעמידה בדרישות התקן בשילוב החקיקה מקומית.

לקריאה אודות תהליך ההסמכה לתקן ISO 9001 לחצו כאן 

למאמרים על ISO 9001 לחצו כאן

כפי שניתן לקרוא במאמרים הנ"ל, תהליך ההסמכה לתקן ISO 9001 אינו תהליך פשוט אך ישים. הארגון נדרש להשלים דרישות שונות של התקן בעזרת ליווי שוטף של יועצי איכות מקצועיים אשר מכירים את כלל הדרישות על הצד הטוב ביותר. היועצים מנחים את הארגון לגבי ההשלמות הנדרשות, מבצעים מבדקים פנימיים וסקר הנהלה בשיתוף הארגון ולבסוף ניגשים למבדק ההסמכה. הליווי יבוצע עד לקבלת תעודת הסמכה לתקן ISO 9001.

 

קיבלתי תעודת הסמכה לתקן ISO 9001, מה עכשיו?

האתגר האמיתי מתחיל לאחר סיום תהליך ההסמכה. רוב הארגונים אינם מודעים לכך בתחילת התהליך, אך תנאי ההמשך להחזקה בתעודת ההסמכה הינו ביצוע מבדק מעקב לפחות אחת לשנה. תדירות ומשך מבדק המעקב משתנים בהתאם לגודל הארגון, לתחום עיסוקו, מספר עובדים וכד'.

בעוד במבדקי הסמכה נדרש הארגון להראות את ההטמעה הראשונית של התקן ואת התכנון העתידי (במידה ולא מספיקים לבצע את כלל המשימות עד המבדק), במבדקי מעקב התמונה משתנה והארגון נדרש להציג את תהליך ההטמעה בפועל, כגון:

  • עדכון נהלים והוראות עבודה על בסיס ריכוז הנהלים הקיימים בארגון
  • ביצוע ועדכון סקר סיכונים בהתאם לתקן ISO 9001
  • בניית תוכנית הדרכות והסמכות
  • בקרת רשומות ומסמכים בהתאם לנוהלי החברה המשתנים
  • איסוף וטיפול בפעולות מתקנות בעקבות חריגות ותלונות

אך בפועל הארגונים ממשיכים בעבודתם השגרתית, ללא מעקב שוטף אחר הפערים שנרשמו וללא היצמדות לתוכנית שיפור מתמיד שנקבע בארגון במסגרת סקר ההנהלה. הבעיה אינה נובעת בהכרח מאדישות הארגון, אלא במקרים רבים בעקבות מחסור בכוח אדם / עומס של העובד שאחראי גם על עבודה על פי תקן לניהול איכות בנוסף לתפקידו בארגון.

חלק מהארגונים "נזכרים" במבדקי מעקב כחודש לפני המבדק עצמו, דבר הגורם למרדף אחר השלמות רבות לעמידה בדרישות התקן ולהגעה למבדק המעקב מוכנים. חלק מהארגונים מבצעים את ההכנה באופן עצמאי, אך עקב אי בקיעות בנושא מפספסים נושאים חשובים אשר צפים במבדק.

כתוצאה מכך הארגון מסיים את המבדק עם הערות מיותרות שהיה ניתן למנוע אותם במידה ובארגון היו מבצעים את המעקב בצורה הנכונה.

 

הימנעו מאי התאמות מיותרות, היערכו בהתאם:

  • ראשית, יש לזכור כי התהליך לא נגמר במבדק ההסמכה. על הארגון להתמקד בשיפור מתמיד בכדי לעמוד בדרישות המחמירות שנדרשות במבדקי המעקב. לשם כך ישנה עדיפות להיערכות בעזרת יועצי איכות מקצועיים. ההכנה למבדק המעקב יתחיל לפחות שלושה חודשים מראש
  • לקראת מבדק מעקב לתקן ISO 9001 הארגון מתבקש לבצע:
    • מבדק פנימי
    • סקר הנהלה
    • ביצוע סקר סיכונים בהתאם לתקן ISO 9001
    • סקירת נהלים ועדכונם במידת הצורך
    • סקירת תוצרים אחרים ועדכונם במידת הצורך (הוראות עבודה, תוכניות הדרכה וכד')
    • ביצוע בדיקות תקופתיות לציוד במידה ונדרש ועדכון מקיף בטבלת מעקב בדיקות שנתית
    • ווידוא כי כלל המסמכים מוכנים ומעודכנים

 

הפיתרון שלנו – שירותי ליווי שנתי של חברת Nextep:

הכנה לקראת מבדק מעקב לתקן ISO 9001 בדרך כלל יצליח בארגונים קטנים עד בינוניים עם תחום פעילות לא מורכב, אך בארגונים גדולים בעלי מספר עובדים גבוה ותחום פעילות מורכב נדרש לבצע ליווי שנתי על ידי יועצי האיכות של חברת נקסטפ.

מה הכוונה בליווי שנתי?

  • ייעוץ וליווי שוטף על ידי יועץ נקסטפ לניהול מערך האיכות לפי תקן ISO 9001. הליווי מתבצע על בסיס חודשי בהתאם לשעות שנקבעות בחוזה העבודה
  • בשלב הראשון יבוצע מיפוי משימות להכנת תוכנית עבודה כאשר המשימות בתוכנית הן מעבר למשימות "הרגילות" שמתאימות רק לדרישות התקנים
  • ייעוץ וליווי שוטף בנושאים:
    • כתיבת נהלים, הוראות עבודה ומסמכים שונים בהתאם לדרישות החברה
    • עדכון וביצוע סקר סיכונים לפי מהדורת ISO 9001
    • ליווי למבדקי מעקב באופן שוטף
    • העברת הדרכות איכות
    • ביצוע סקרי הנהלה מקיפים – כולל איסוף נתונים והכנת מצגת לסקר
    • כתיבת סיכום ישיבת סקר הנהלה עם מסקנות ומשימות לביצוע
    • ביצוע מבדקים פנימיים בכלל מחלקות הארגון – בדיקת תחומי עיסוק של החברה ברמה גבוהה ומעבר לדרישות התקן הרגילות
    • בדיקות תקופתיות – מעקב ביצוע והשלמת טיפול בליקויים
    • תיעוד אי התאמות ופעולות מתקנות ועוד
  • בסוף כל פגישה נשלחים סיכומי פגישה מסודרים שבעזרתם ניתן לעבור על המשימות בפגישות הבאות
  • ליווי במהלך מבדק מעקב בהשתתפות פעילה
  • מענה על אי התאמות שהתקבלו במבדק

ניתן לראות כי במהלך השנים חברות אשר בוחרות בשירותי ליווי שנתיים רושמות הישגים מרשימים במבדקי מעקב עד כדי ביצוע תהליכי שדרוג לתקנים נוספים וסיום מבדקים ללא הערות לגבי הסמכה והטמעת תקנים אלו.

 

לקבלת מידע טלפוני אודות תקן ISO 9001 – לחצו כאן או התקשרו ל- 03-9677336

 

נכתב על ידי סופי קלימיאשוילי מתמחה בהסמכת וליווי ארגונים בתקני ISO 9001 ,ISO 45001:2018, ו-ISO 14001. 

Sophie Klimiashvili

Sophie Klimiashvili

לכל המאמרים של

מעוניינים לקבל מידע נוסף?

מלאו פרטים או צרו עמנו קשר ונשמח לעמוד לשירותכם!
  • טלפון

    03-9550222

  • מרדכי רוז'נסקי 18 כניסה ב',
    א.ת חדש ראשון לציון

  • א' - ה'
    08:00-17:00